Opnieuw een financiële misstap in Almere: heeft de gemeente dan niets geleerd?
De Prikker

Opnieuw een financiële misstap in Almere: heeft de gemeente dan niets geleerd?

De Prikker

Burgemeester Hein van der Loo ligt onder vuur vanwege een uitgave van 400.000 euro die oorspronkelijk bedoeld was voor de ontwikkeling van Pampus, maar zou zijn gebruikt om de KNVB naar Almere te halen. Omdat de gemeenteraad hierover niet vooraf is geïnformeerd, spreken critici van een ernstige politieke fout.

De burgemeester van Almere, Hein van der Loo, ligt onder vuur vanwege een uitgave van 400.000 euro die oorspronkelijk was bestemd voor de ontwikkeling van de nieuwe wijk Pampus. Volgens critici is dit geld zonder medeweten van de gemeenteraad ingezet om de komst van de KNVB naar Almere mogelijk te maken. Het overhevelen van middelen van het ene budget naar het andere zonder de raad daarover te informeren wordt binnen de politiek gezien als een ernstige overtreding van de bestuurlijke spelregels.

Toch verdient deze kwestie volgens sommigen meer nuance. De verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke financiën lag oorspronkelijk bij voormalig wethouder financiën Kees Ahles van Leefbaar Almere. Nadat de druk op hem toenam, trad hij af en moest burgemeester Van der Loo deze portefeuille tijdelijk overnemen. Daarmee rijst de vraag of de huidige kritiek wel volledig op de burgemeester gericht zou moeten zijn.

Wat de uiteindelijke politieke verantwoordelijkheid ook blijkt te zijn, de affaire roept opnieuw herinneringen op aan eerdere financiële debacles in Almere. Veel inwoners vragen zich af of de gemeente daadwerkelijk lessen heeft getrokken uit het verleden. Voor hen staat één conclusie al vast: van de zogenoemde "Floriade-fiasco" lijkt Almere nog altijd onvoldoende te hebben geleerd.

Gepubliceerd op 23 Jun 2026

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Sterk Lokaal Almere? Bekijk onze andere artikelen of neem contact met ons op.